Kategoriat
yritys

Verkkokaupan startupit

Suomalaista startup kenttää ovat perinteisesti hallinneet peliyhtiöt, joiden yrityskaupat ovat nousseet jopa miljardiluokkaan. Etenkin mobiilipeleissä on menestystä on tullut jo pitkin 2000-lukua.

Verkkokaupan puolella muun muassa naapurimme eli ruotsalaiset ovat olleet kuitenkin selvästi edellä. Sekä monen kaupan että niissä käytettävän maksujärjestelmän taustalta löytyy ruotsalaisyhtiö.

Kansainväliset rahoittajat ja alan suuret toimijat näkevät kuitenkin potentiaalia suomalaisessa teknologiaosaamisessa. Verkkokaupan jättiläinen Zalando on etsinyt kumppaneita Build-ohjelmaan myös Helsingin Slushista.

Tavoitteena on löytää pieniä kumppaneita ja kehittää sitten liiketoimintaa eteenpäin ison talon resursseilla. Yritysten kotimailla on globaalissa verkkokaupassa vähemmän merkitystä.

Esimerkki näkyvyyttä saanesta kotimaisesta startupista on Fiksuruoka.fi, joka myy muuten hävikkiin päätyvää ruokaa erittäin edullisesti. Tässä yhdistyvät myös kasvavat ekologisuuden ja kestävän kehityksen trendit.

Yksi keskeinen linkki verkkomyynnin arvoketjussa ovat logistiikka-alan yritykset. Näihin investoidaan jopa miljardeja vuosittain. Suomalainen esimerkki alan uudesta tulokkaasta on kyydit ja kyyditsijät yhdistävä PiggyBaggy joka on beta-vaiheessa.

OGOship puolestaan tarjoaa varasto- ja logistiikkapalveluita pienyrityksille. Yhtiö keräsi äskettäin 1,5 miljoonan euron rahoituksen, ja toiminnan on tarkoitus olla kansainvälistä alusta alkaen. Näyttö siitä että liiketoiminta rullaa myös muualla kuin täällä kotimaassa voi puolestaan johtaa merkittävästi suurempiin sijoituksiin.